منتدى الحجر الزراعى المصرى
مصر بكرة أفضل ..
حجر زراعى أفضل ..
أهلا وسهلا بكم فى منتدى الحجر الزراعى
مصر بكرة أفضل ..
حجر زراعى أفضل ..
أهلا وسهلا بكم فى منتدى الحجر الزراعى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى الحجر الزراعى المصرى وكل مايخص الحجر الزراعى ومكافحة الاّفات

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

ايه اللي بيحصل بالضبط

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
اسلام
مهندس
مهندس
اسلام

ايه اللي بيحصل بالضبط Empty
مُساهمةموضوع: ايه اللي بيحصل بالضبط   ايه اللي بيحصل بالضبط I_icon_minitimeالإثنين يناير 04, 2010 7:42 am

ليه السكوت ده يا باشمهندسين ياريت حد يقولنا ايه اللي بيحصل بالضبط
وايه الجديد
أبو موسى الادفاوى
مهندس
مهندس

مُساهمةموضوع: رأى   ايه اللي بيحصل بالضبط I_icon_minitimeالخميس يناير 07, 2010 2:41 am

يا جماعة انت لس مصدقين انى فى تعيين دانتوا تبقوا عيانين
حاتم سليم
مهندس
مهندس
حاتم سليم

أوسمة : ايه اللي بيحصل بالضبط 20112610

مُساهمةموضوع: مش عارف مين حضرتك   ايه اللي بيحصل بالضبط I_icon_minitimeالخميس يناير 07, 2010 9:20 am

رسالة للاخ ابوموسي الادفاوي ............. يعني انت دخلت المنتدي ومنعرفش انت مين او منين مصري سعودي هندي بتاني ايه عرفنا بنفسك
ثانيا انت ايه دخلك في موضوع التعيين او تعرف ايه عنه affraid affraid affraid affraid
واحنا الحمد لله مش عايانيين احنا بندور علي حقنا مش ذي الناس المثبطة او اللي عندها روح انهزاميه لاننا اصحاب حق وهنوصل ليه بإذن الله farao farao farao farao farao farao
elfarselsahely

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللي بيحصل بالضبط   ايه اللي بيحصل بالضبط I_icon_minitimeالخميس يناير 07, 2010 2:40 pm

إلى الأخ أبوموسى الأدفاوى من أمن بالله واليوم الأخر فليقل خيرا أو ليصمت ، صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم .
يأخ ياعزيز لو تعرف إحنا تعبنى أد أيه فى حضور وإجتياز الدورة التدريبيه ماكنتش قلت كده ولله الحمد المهندسيين والمهندسات إلى إجتازوا الدوره ده على لسان الدكتور الفاضل على سليمان قال من أفضل الشباب الخرجين وأدربوا على أعلى مستوى ،.
فيعنى مش مستنين من سياتكم إن تقول إن إنتم عيانين عيب .
وإن شاء الله عن قريب هتتحل المشكله وهنتعين رغم أنف الحاقدين.
reema.badawi

reema.badawi

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللي بيحصل بالضبط   ايه اللي بيحصل بالضبط I_icon_minitimeالخميس يناير 07, 2010 3:02 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
(وفي السماء رزقكم وماتوعدون فورب السماء والارض انه لحق مثل ماانكم تنطقون)
رزق الله لايسوقه حرص حريص ولايمنعه كراهه كاره
ياليتنا نعيش بفؤاد ذلك الاعرابي وغضبته للحق لا للنفس حين سمع قول الحق تبارك وتعالي"وفي السماء رزقكم وماتوعدون" فبنزول صدرهذه الايه العظيمه أولا فرح وذهب منشرح الصدر مسرورا ثم مر عام فسمع الايه كامله فقال للناس ماذا فعلتم كي يقسم لكم رب العالمين علي ثبات هذا الرزق ألا تكفيكم "وفي السماء رزقكم وماتوعدون"
فما أجمل هذا القلب المملوء باليقين والثقه بما في يد الله لا بما في أيدينا وايصا الثقه في طلاقه قدره الله حتي وان كانت الأسباب مغيبه.
واعتقد بعض المفسرون ان المقصود بالرزق في الايه هو الماء معتمدين أن السماء محل نزول الأمطارلكن لكي يكون المعني شامل للرزق هو كل مايرزق به الانسان من مقومات تعينه علي الحياه وزياده (ترف ونعم)بدءا من الخلق الي ما شاء الله. وأفضل الرزق عموما هي نعمه الاسلام وكفي بها نعمه.
والأولي بنا ألا ننسي قول الصادق المعصوم سيدنا الرسول صلوات ربي وسلامه عليه"ان روح القدس نقث في روعي أنه لن تموت نفس حتي تستكمل رزقها فاتقوا الله وأجملوا في الطلب"او كما قال سيدنا الرسول صلي الله عليه وسلم.
ملحوظه :-
النفث في الروع هي احدي طرق الوحي حين كان يتنزل علي سيدنا النبي صلي الله عليه وسلم والروع هو القلب
وفي الحديث كنايه عن السعي والمثابره والحث علي الدعاء في طلب الرزق مع الأخذ بالأسباب
وعملا بالحديث :دعونا نترك جانب تثبيط الهمم واجهاض العزائم .
وبوركتم جميعا

9
أبو موسى الادفاوى
مهندس
مهندس

مُساهمةموضوع: اعتذار   ايه اللي بيحصل بالضبط I_icon_minitimeالخميس يناير 14, 2010 3:16 pm

يا جماعة أنا ما كانشى قصدى انى أقلل من المجهود اللى انتوا بتعملوه ولا من قدرتكم على العمل فى الحجر الزراعى ولا عايزكم تيأسوا بس أنا قلت الكلام ده من اللى شايفوا والمدة الكبيرة اللى عدت علينا بدون عمل وكل انسان وله طاقة تحمل فاعذرونى وانا بعتذر لكل المنتدى ومش عايز حد يزعل منى وانشاء الله هنستلم العمل قريبا والسلام عليكم ورحمة الله
أبو موسى الادفاوى
مهندس
مهندس

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللي بيحصل بالضبط   ايه اللي بيحصل بالضبط I_icon_minitimeالسبت يناير 16, 2010 6:48 am

[b]يا جماعة أنا ما كانشى قصدى انى أقلل من المجهود اللى انتوا بتعملوه ولا من قدرتكم على العمل فى الحجر الزراعى ولا عايزكم تيأسوا بس أنا قلت الكلام ده من اللى شايفوا والمدة الكبيرة اللى عدت علينا بدون عمل وكل انسان وله طاقة تحمل فاعذرونى وانا بعتذر لكل المنتدى ومش عايز حد يزعل منى وانشاء الله هنستلم العمل قريبا والسلام عليكم ورحمة الله
[/b]
اسلام
مهندس
مهندس
اسلام

مُساهمةموضوع: رد: ايه اللي بيحصل بالضبط   ايه اللي بيحصل بالضبط I_icon_minitimeالإثنين يناير 18, 2010 7:01 am

حسبي الله ونعم الوكيل

ايه اللي بيحصل بالضبط
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ياريت حد يفهمنا اي اللي بيحصل والموضوع ماشي ولا لا
» هو ده بيحصل؟؟؟؟؟
» للمدخنين .. السيجارة = الخسارة (و اللي حواليهم برضه ميضرش)